.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قدرت دریایی انصارالله یمن کابوس جدید آمریکا و اسرائیل
٢٨ آبان که انصارالله اقدام به توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر کرد، زنگ هشدار خطر برای رژیم صهیونیستی و آمریکا به صدا درآمد.
قدرت دریایی انصارالله یمن کابوس جدید آمریکا و اسرائیل

عبدالباسط انصاری٢٥مارس ٢٠١٥ که سعودی‌ها به همراه متحدان منطقه‌ای خود در عملیاتی تحت عنوان «طوفان قاطعیت» به دولت تازه‌کار انصارالله حمله کردند، هیچ تحلیلگری گمان نمی‌کرد این گروه توانایی بیش از ٨سال مقاومت در مقابل ائتلاف سعودی و فشار‌ها و تحریم‌های آمریکا و اروپا را داشته باشد. با طولانی شدن جنگ و انتشار اخبار و تصاویر از ویرانی‌های یمن، قحطی، شیوع بیماری، کمبود تجهیزات نظامی، خباثت و دسیسه‌های مخالفان فراری وابسته به سعودی در جنوب این کشور، گمانه‌ها در جهت شکست و تسلیم دولت انقلابی انصارالله تقویت می‌شد، اما حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات آرامکو در سپتامبر ٢٠١٩و حملات چندباره به امارات ازجمله حمله پهپادی در ژانویه ٢٠٢٢به ابوظبی؛ بدون اغراق نشان داد انصارالله فراتر از یک نیروی مبارز انقلابی به یک گروه قدرتمند و برهم زننده معادلات منطقه‌ای تبدیل شده است. با آغاز نبرد غزه تحرکات و اقدامات منطقه‌ای انصارالله ازجمله نبرد دریایی با حامیان رژیم صهیونیستی به کابوسی ترسناک برای آمریکا و اسرائیل تبدیل شد.

 

ورود انصارالله به جنگ و تغییر محاسبات

 

با آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه در تلافی عملیات تاریخی طوفان الاقصی، گروه‌های مقاومت از عراق تا لبنان و یمن برای ضربه زدن به رژیم اشغالگر و آمریکا، فعال شدند. در این شرایط بود که تهدیدات یمن در کنار سایر اعضای محور مقاومت رنگ و بوی جدی‌تری به‌خود گرفت و با ورود انصارالله به صحنه، به شکلی جدی موازنه نبرد و محاسبات اسرائیل و آمریکا تغییر یافت. چند روز پس از ورود زمینی رژیم صهیونیستی به غزه، انصارالله با چند موشک بندر ایلات و تاسیسات هسته‌ای اسرائیل را هدف قرار داد. پس از آن و در حدود یک‌ماه‌ونیم از آغاز جنگ در غزه بود که انصارالله رسما اعلام کرد کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های دیگر به مقصد سرزمین‌های اشغالی را توقیف یا مورد هدف قرار خواهد داد و این کار را تا زمان توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه ادامه می‌دهد.

 

شاهکار دریایی انصارالله و ضربه تاریخی به رژیم صهیونیستی

 

٢٨آبان که انصارالله اقدام به توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر کرد، زنگ هشدار خطر برای رژیم صهیونیستی و آمریکا به صدا درآمد. انصارالله پس از آن تا اواخر آذرماه به توقیف پنج کشتی صهیونیستی و اروپایی دیگر که عازم بنادر اسرائیل بودند، پرداخت تا قدرت‌نمایی آشکاری در دریای سرخ و باب‌المندب داشته باشد. علاوه بر آن هدف قراردادن چندباره کشتی‌های عازم اسرائیل ازجمله سه کشتی اسرائیلی، یک کشتی نروژی و یک کشتی دانمارکی در حدود یک ماه گذشته سبب شد انصارالله در هیبت یک نیروی دریایی کلاسیک و حرفه‌ای ظاهر شود. منطقه درگیری سوق‌الجیشی و استراتژیک باب‌المندب با عرض حدودا ٢٠کیلومتری در دریای سرخ و عبور روزانه ٣٠درصدی کشتی‌های کانتینری جهان، ٧،١میلیون بشکه نفت و ٤.٥میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از باب‌المندب سبب شد مانع ایجاد کردن انصارالله در این منطقه برای حامیان اسرائیل و کشتی‌های حامل سوخت، غذا و... به مقصد این رژیم، بر اقتصاد این کشور‌ها و اسرائیل تأثیر بالایی بگذارد.

 

تبعات حملات انصارالله به رژیم صهیونیستی و حامیانش

 

یکی از حداقل‌ترین تبعات حملات انصارالله، اجبار کشتی‌های اسرائیلی به دورزدن آفریقا و ورود از طریق جبل‌الطارق به مدیترانه و بنادر اسرائیلی، از ترس حملات یمن بود. پایگاه «العربی جدید» حدود یک ماه قبل در این‌باره نوشت: «در هفته‌های اخیر سه کشتی اسرائیلی مورد حمله قرار گرفته‌اند که این کشتی‌ها را به تغییر مسیر و دورزدن از طریق قاره آفریقا برای رسیدن به دریای مدیترانه وادار کرده است. براساس داده‌های منتشرشده توسط «فریتوس» که یک شرکت ردیابی حمل‌ونقل است، هزینه‌های حمل‌ونقل به بندر اشدود اسرائیل در دریای مدیترانه تنها در دو هفته اخیر بین ۹ تا ۱۴ درصد افزایش داشته است.» (١) از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی حدود دو هفته قبل از تعطیلی بند ایلات بر اثر کاهش شدید و با تأخیر ورود کشتی و کالا بر اثر حملات یمن خبر دادند. با تداوم حملات انصارالله شرکت‌های بزرگ کشتیرانی اروپایی همچون: MSC سوییس، میرسک فنلاند، شرکت CGM فرانسه، هاباج لویید آلمان و شرکت بین‌المللی (OOCL) عبور از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآوردند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز هفته گذشته از تأثیر حملات انصارالله در دریای سرخ بر اقتصاد جهانی سخن گفته بود. (٢)

 

تکاپوی آمریکا و اسرائیل برای شکست یمن

 

این تحولات منجر به این شد که هفته گذشته آمریکا از تشکیل ائتلافی دریایی برای مقابله با یمن در دریای سرخ با حضور ٤٠کشور خبر داد. پس از انتشار این خبر، رسانه‌ها از عدم‌حمایت کشور‌ها از این ائتلاف سخن گفته و کشور‌های حاضر در ائتلاف را ١٠تا ١٢کشور خواندند. با انصراف کشور‌های اروپایی همچون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا از حضور در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا مشخص شد درگیری با انصارالله به دلایلی، چون موقعیت سوق‌الجیشی یمن، توان موشکی و پهپادی، انگیزه بالا و توان نبرد مستقیم نیرو‌های یمنی، بحران انرژی در جهان و حساسیت وضعیت اقتصاد اروپا و آمریکا؛ کاری ساده نیست.

 

جمع بندی

 

به‌نظر می‌رسد براساس تحولات سه ماه اخیر، انصارالله به زودی در شرایطی قرار می‌گیرد که حزب‌الله لبنان پس از جنگ ٣٣ روزه قرار گرفت؛ و همانگونه که ذکر شد تبدیل به یک گروه قوی برای افزایش توان محور مقاومت، برهم زدن تحولات منطقه و چالشی جدی و کابوس‌گونه برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آنان خواهد شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.059 seconds.